יום ראשון, 30 בדצמבר 2018

מחירי העברה

חברות רבות מבצעות עסקאות עם חברות הקשורות אליהן לשם מקסום רווחים
חברות קשורות הינן בעצם צדדים אשר מתקיימים ביניהם יחסים מיוחדים (על פי סעיף 85א לפקודת מס הכנסה). צדדים אלו נוטים לעיתים קרובות לבצע עסקאות פנימיות אשר נועדו בכדי להגדיל את הרווחים של אחד מהם או כולם יחד, למשל העברת מידע עסקי, שימוש בקניין רוחני, מתן שירותי ניהול, מחקר ופיתוח ועוד. עסקאות אלו צריכות להתקיים בתנאי שוק, ומס הכנסה הינו בעל סמכות לבחון אותן וכמובן לדרוש מכל אחד מן הצדדים לשלם בהתאם לפעולה שהתבצעה.


מחירי העברה משפיעים משמעותית על הרווחים הכלכליים של החברות
·       היתרון עבור החברות: ישנם יתרונות רבים לביצוע העברות בין צדדים קשורים במחירי העברה, אולם ניגע בשניים מרכזיים. ראשית, העברת מידע ושירותים שונים מסייעת בהוזלת עלויות עבור פעילות החברות, מאפשרת ייעול של הפעילות השוטפת ובסופו של דבר מתרגמת לעלייה ברווחי החברה. שנית, חברות שונות חייבות במס שונה, בייחוד חברות בחו"ל אשר יכולות להיות חייבות במס נמוך משמעותית מזה הנדרש בארץ. לאור האמור, בעלי עסקים רבים מעדיפים להעביר כספים לחברות קשורות אשר משלמות מס מופחת, וכך להגדיל את הרווחים.
·       גישתו של מס הכנסה: תפקידו של מס הכנסה הינו לוודא כי הצדדים השונים אשר לוקחים חלק בעסקאות אלו מקיימים אותן על פי תנאי השוק, וכי לא היה ניצול של העסקה לשם ביצוע פעולות לא חוקיות כגון הלבנת כספים. לשם כך, על כל חברה לדווח על ביצוע עסקאות העברה אותן יבחן מס הכנסה.
התקנות הישראליות בנוגע למחירי העברה נכתבו בהתבסס על כללי ה OECD
גביית המיסוי בפועל נעשית בהתאם לחוק הבינלאומי בנושא וכן גובה המס הנדרש נקבע לאחר בחינה מדוקדקת של כל מקרה לגופו.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה