יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

ליקויי למידה



ליקויי למידה לא מילוליים
בשנת 1987, חוקרים בתחום לקויות הלמידה גילו כי מעבר ללקויות למידה הבאות לידי ביטוי בתחומי החשבון, קריאה ועוד, קיים סוג ליקוי למידה המאופיין בקשיים בזיכרון חזותי. אנשים בעלי ליקוי למידה לא מילוליים מסוגלים לזכור פרטים אך אינם מסוגלים לתאר את התמונה המלאה כיוון שאינם מסוגלים לזכור את שראו . מדובר על לקות למידה לא פשוטה שיש לאבחן אותה בגיל צעיר עד כמה שניתן, על מנת למצוא דרכים להקל על אותו אדם ולסייע לו להביע ולתאר את התמונה המלאה .

ליקויי למידה – סימנים נפוצים

אנשים בעלי ליקויי מידה לרוב מפגינים כשרון יוצא דופן בזיכרון מילולי של דברים בעוד קיים מחסור משמעותי ביכולת הזיכרון החזותי שלהם. ליקויי למידה לא מילוליים אינם מונעים קריאה שוטפת אך כן מקשים על הבנת הנקרא בעיקר כאשר מדובר בטקסט בעל תוכן לא מוכר. אותם אנשים מסוגלים לזכור צלילים ומילים אשר נאמרו להם בעבר אך הם חווים קשיים באיות מילים .



ליקויי למידה לא מילוליים – תשומת לב לסימנים

בגילאי בית הספר – יסודי ותיכון, ילדים בעלי ליקויי למידה לא מילוליים נחשבים פעמים רבות לתלמידים בעיתיים כיוון שהם אינם מוכנים לשתף פעולה עם צוות ההוראה ואינם מקפידים על הכנת המטלות ושיעורי הבית הניתנים להם במסגרת הלימודים. חשוב מאוד להית קשובים לילד על מנת שיהיה ניתן להבחין בסימנים המוקדמים ולהציע לילד את הכלים המתאימים להתמודדות עם התופעה. הקשיים שהילדים חווים והקטלוג שלהם בתור תלמידים בעיתיים יכול להוריד להם את הביטחון העצמי, לבודד אותם מהחברים לכיתה ולמנוע מהם את האפשרות להתמודד עם הקושי באופן יעיל .

ליקויי למידה לא מילוליים – קשיים נוספים

אנשים המאובחנים עם ליקויי למידה לא מילוליים לרוב מאופיינים כבעלי קואורדינציה לקויה ואינם נחשבים לאנשים הנהנים לקחת חלק בפעילויות ספורט חברתיות כמו משחקי כדור אלא דווקא בפעילות ספורטיבית אישית כמו ריצה. אנשים אלה לרוב מפגינים חוש צדק מפותח אך חווים קשיים ביצירת קשרים חברתיים .
קשיי למידה לא מילוליים הם קשיי למידה לכל דבר ודורשים סיוע נרחב על מנת להקל על אותם אנשים הסובלים מהם.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהיום לאחר ששהמודעות ללקויות למידה והפרעות קשב וריכוז עלתה הרבה יותר אנשים רוצים לבדוק את ילדהם ולראות האם יש משהו שאפשר לעזור לילדים על מנת לעזור להם בלימודים.
    אני עשיתי אבחון דידקטי לבני כאשר היה צריך ונראה כי הוא סובל מלקות למידה לא מילולית, זה דבר שהתחבר לי עם זה שהוא היה תמיד אומר לנו שהוא זוכר את הרכב הראשון אבל לא ידע לתאר איך בדיוק הוא נראה. הוא היה מצליח לקרוא ספרים באופן שוטף אבל אם היינו שואלים אותו על התוכן היה לו מאוד קשה לתאר אותו.
    אני חושב שאם אתם שמים לב לבעיה כזאת או אחרת לא צריך לפחד וכדאי לקחת את הילד לאבחון דידקטי אצל מאבחנת מומלצת על מנת למצוא פתרון לבעיה.

    השבמחק