יום שני, 23 במרץ 2015

המינרל אמטיסט



תכונות המינרל אמטיסט

אמטיסט הוא מינרל בעל גבישים גדולים. המינרל שייך למשפחת הקוורץ ולכן כדאי מאוד להכיר את התכונות שלו. מעבר לכך, בשנים האחרונות נפוץ השימוש במינרל בתור אבן חן. השם העברי של המינרל הוא "אחלמה" ולאורך השנים יוחסו לו לא מעט סגולות ריפוי. ההרכב הכימי של המינרל הוא סיליקה, המצויה בטבע בכמה צורות כולל אופאל. צורת הגביש היא פריסמה משושה המסתיימת בפירמידה בת 6 צלעות וכך גם קל לזהות אותו.
אמטיסט מגיע בצבעים שקוף, סגול ולבן. קשה לעקוב אחר אחידות במינרל היות ומדובר על משאב טבע גס יחסית. מבחינת ברק, מדובר על מינרל זגוגי בגבישים גדולים אך בגבישים קטנים הוא עשוי להיות שמנוני. אמטיסט יכול להיות שקוף לחלוטין או לחילופין עמום. אין לו פצילות, השבירות היא דמוית קונכיה והמשקל הסגולי הוא 2.65 גרם. 


מה התפוצה של אמטיסט ברחבי העולם?

מתוך רשימת התכונות אנו לומדים על המאפיינים הייחודיים של האחלמה ועל הקשר בין תכונות המינרל לבין תפוצתו ברחבי העולם. ראשית, המינרל מופק בכמויות אדירות בזמביה. הוא נמצא גם בברזיל וגם בחלק מאוסטריה, אך מזוהה ברחבי אירופה בעיקר עם המחצבים של רוסיה. שנית, אמטיסט נפוץ לא פחות בקוריאה הדרומית, אורוגוואי, הודו ואפילו ארצות הברית. תפוצתו הרחבה תורמת לירידת המחירים אך היא אינה מבטלת את ערכו הכלכלי.
בעבר נהוג היה לייחס לאחלמה ערך זהה ליהלום, ספיר, אודם ואזמרגד. עם השנים איבדה במובן מסוים האבן מערכה, בעוד הסוג הסיברי הצליח לשמור על ייחודו וערכו נקבע רק על ידי אספנים. התפוצה של אחלמה ברחבי העולם מקלה על השגת האבן עבור שימושים שונים. השאלה החשובה היא איזו אבן רוכשים ועם מי מתייעצים לפני שעושים זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה