יום שבת, 11 ביוני 2016

התחדשות עירונית



המטרה העיקרית של התחדשות עירונית היא תוספת בנייה באיזורים בנויים. במילים פשוטות, משרד הבינוי והשיכון מנצל את ההטבות שניתן לקבל באמצעות התחדשות מן הסוג הזה כדי לחסוך את הצורך בהקמת שטחי בנייה חדשים. תוספת הבנייה חשובה לאור המחסור במשאבי קרקע והיא גם מסייעת להחייאת מרקם בנוי, הכנסת שימושי קרקע חדשים וניצול אופטימאלי של תשתיות ומוסדות ציבור מתרוקנים. ההתחדשות מאפשרת שמירה על שטחים פתוחים והיא עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים המקובלים לבנייה ברחבי העולם.

יש מספר מסלולים שבהם ניתן לבצע התחדשות עירונית. שני המסלולים הראשונים נחשבים דומים ואליהם שייכים פינוי-בינוי ועיבוי. אלו המסלולים המיועדים לרשויות המקומיות והם בדרך כלל מתבצעים על ידי יזם פרטי. לעומת זאת, המסלול השלישי שנקרא מיסוי מיועד עבור יזמים בלבד. מבחינת בעלי דירות במבנים שעומדים בקריטריונים וזכאים לעבור התחדשות, הדבר החשוב הוא ליצור קשר עם אנשי מקצוע. חשוב גם לקבל ליווי משפטי טרם החתימה על החוזה ולהבין את כל ההשלכות של הפרויקט בטווח הקצר והארוך.

איך מנצלים את זכויות הדיירים בפרויקטים?
כאשר יזם או רשות עירונית מעוניינים להניע פרויקט של התחדשות עירונית הם צריכים להתנהל מול בעלי הדירות. החוק מאפשר ליזמים להתקדם עם הפרויקט רק אם יש להם רוב של חתימות מדיירי הבניין. יתרה על כך, דייר שמתנגד לפינוי ונמצא בעמדת מיעוט חשוף מבחינת החוק לתביעה משפטית מצד הדיירים האחרים. העילה להגשת התביעה היא פגיעה בזכות הקניינית של הדיירים.

המדינה מעודדת כיום את הרשויות המקומיות והיזמים לבצע פרויקטים של התחדשות עירונית. הפרויקטים מונעים את הצורך בבנייה על שטחים חדשים, הם מנצלים היטב את המרקם העירוני הקיים ובעזרתם ניתן גם לסייע להורדת יוקר המחיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה