יום ראשון, 5 בפברואר 2017

תכנית תמ"א 38 בתל אביב



הדת בעולם המודרני
שאלת שיפוץ מבנים עתיקים וחיזוקם מעוררת פולמוס נרחב בעולם הדתי-חילוני. לפי דתות רבות, למבנים רבים משמעויות רוחניות והדבר מתבטא באיסור של כל פעולת שיפוץ או תיקון שנועדה לפגוע בבנייה המקורית של המבנה (לכן, תכניות כמו תמ"א 38 תל אביב מעוררות חשש בקרב הציבור הדתי מהתרחבות לערים משמעותיות יותר מבחינה דתית, כמו ירושלים).

קיימים מקומות רבים אשר בהם הדת תפסה חלק גדול מחיי החברה המקומיים.
דתיים קיצוניים אוסרים על הכנסת מאכלים מסוימים, אנשים מסוימים ושירותי שיפוץ לבית. בעוד הדבר אינו משפיע בצורה משמעותית על ערים מודרניות כמו תל אביב (ולכן תמ"א 38 בתל אביב לא מעוררת פולמוס נרחב בהקשר הדתי), הסוגיה מעוררת ויכוח עז בערים אחרות. חילונים רבים, בייחוד אלה אשר בעד תכניות תמ"א 38 בתל אביב, טוענים כי יש להתאים את התקופה לדת, ולא ניתן להישאר מקובעים למנהגים אשר התבצעו לפני מאות שנים.

מבחינת המדינה עצמה, תכניות תמ"א (כמו למשל, תמ"א 38 בתל אביב) הנן מצרך חיוני שאין טעם לוותר עליו. לתכניות הללו חשיבות אסטרטגית גדולה בשמירה על ביטחונם של התושבים. בעקבות ההרכב הפוליטי הייחודי של ממשלת ישראל, ניכר כי ידיה של המדינה לפעילות בתחום כבולות בערים מסוימות.

האם מנהגים חילוניים עשויים לכרסם בעקרונות הדת?
נראה כי לשאלה זו קיימים היבטים רבים. מובן כי קיימים תכנים רבים אשר מעלים ספק בנכונות הדת, ועל כן עשויים לעורר ספקות מסוימים בקרב אלה הנחשפים אליהם. קיים חשש, למשל, שבעת ביצוע עבודות במבנים מסוימים יתגלו ממצאים היסטוריים אשר יבטלו פסוקים מקראיים שונים. מסיבה זו, אנשי הדת הקיצוניים לא מעוניינים לאפשר חשיפה שכזו, במיוחד בקרב אנשים פחות משכילים ופחות יציבים מבחינה נפשית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה