יום ראשון, 14 באפריל 2013

אבני החושן



האם אבני החושן רלוונטיות בעידן של יום?
כמעט כל אחד מאיתנו, מכיר את המונח של אבני החושן מסיפורים קדומים כאלה ואחרים. מדובר על - 12 אבנים מיוחדות ביותר, אשר היו משובצות על האפוד של הכוהן הגדול, כאשר בית המקדש היה קיים. המנהג מתואר עוד בכתבי התנ"ך, וידוע לנו כי הכוהן הגדול בימי בית שני, אף הוא היה נוהג ללבוש את האפוד עם אבני החושן. אולם, עולה השאלה האם האבנים הללו רלוונטיות עבורנו גם כיום? ואיך אפשר בכלל לזהות אותן?

ההתפתחות הרבה בתחום המחקר
חשוב מאד להסביר, כי המחקר ההיסטורי ניסה להתחקות אחרי כל אחת מאותן אבני החושן. הסיבה לכך היא שהשמות המקראיים של אבני החושן הם לא תמיד ברורים. גם כאשר הם ברורים - הרי שעל פי רוב מדובר על אבן אחרת לגמרי. כך לדוגמה, מתואר כי האבן של שבט לוי היא הברקת, אשר נקראת גם אזמרגד. יחד עם זאת, המחקר מציין כי לא מדובר באזמרגד, והכוונה במקרא היא ככל הנראה לקוורץ, או אפילו ליהלום.

אז איך זה רלוונטי בכלל?
על כן, מכיוון שכמעט תמיד ניתן להצביע על אבני החושן ולהראות על איל ואבנים מדובר בהווה, הרי שאתם יכולים ליצור לעצמכם אוסף שלכם של כל האבנים הללו. מדובר על אבני חן יוקרתיות מאד, אשר ניתן לשבץ כמובן על שורה של תכשיטים. אתם כמובן לא צריכים ליצור לעצמכם אפוד - אתם יכולים אבל לדוגמה לשבץ לפיס לזולי על טבעת - ובכך לייצג את אבן הספיר המקראית הכל כך מיוחדת אשר הייתה משויכת לשבט יששכר.

  
ומה המחיר של אבני החושן הללו?
במדינת ישראל, התמחור של אבני החושן יכול להיות קצת יותר גבוה, בשל הייחוס ההיסטורי הייחודי שלהן. יחד עם זאת, חשוב לדעת, שמכיוון שעל חלק מן האבנים מתחולל דיון באשר לשיוך המודרני שלהן, הרי שלא תמיד יהיה מדובר בהכרח על מחיר גבוה. אתם יכולים כמובן להתעדכן ברשימה המלאה של כל האבנים, ולהרכיב לעצמכם סט מלא ויוקרתי באופן מיוחד ללא כל צל של ספק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה