יום חמישי, 10 בינואר 2013

מדד תל אביב 100



מה חשוב לדעת על מדד תל אביב 100?
בשוק ההון הישראלי ניצבת איתנה הבורסה הישראלית אשר הוכיחה עצמה היטב בשנים האחרונות לעומת בורסות אחרות בעולם שסבלו מקשיים רבים. בין המדדים המוכרים ביותר קיים מדד תל אביב 100. מדד תל אביב 100 הוא המדד אשר בעצם קובע מהן 100 החברות הנסחרות ביותר בשוק המניות הישראלי, אשר שווי השוק שלהן הוא הגבוה ביותר. חשוב מאד לציין כי מעבר לכך שהוא כולל רשימה של חברות, מדד תל אביב 100 הוא חשוב מסיבה נוספת - הוא לא רק מראה את החברות עצמן, אלא גם מודד את סך שוויו. כלומר, כאשר המדד עולה - שווי החברות ככלל עולה, וכאשר הוא יורד - ההפך. לכן הוא כלי חשוב למדידת הכלכלה.

ההגבלות של המדד

עם זאת, חשוב להבין כי מדד תל אביב
100 איננו מדד מושלם. הסיבה העיקרית למגבלה שלו, נובעת מתופעת הבעלות הצולבת בישראל. בישראל אין מספר גבוה של אנשים בעלי הון אשר בבעלותם חברות שמונפקות בבורסה. הדבר נובע בין השאר מהעובדה הפשוטה שישראל היא מדינה קטנה יחסית. לכן, בתוך מדד תל אביב 100 יש מספר בולט מאד של אנשים בולטים, שבבעלותם כמה מהחברות המובילות בשוק. 
ולמה זה בעצם חשוב?
אבל למה זה בכלל חשוב שבתוך מדד תל אביב 100 יש בעלות צולבת? הסיבה לכך היא ששינוי בתוך חברה אחת שנמצאת בבעלות של אדם או של משפחה - יכול להוביל לשינוי מאסיבי בכל שאר החברות שלו, למרות שבפועל לא חל בהן שום שינוי. במצב שבו בתוך מדד תל אביב 100 כ70% מהחברות נמצאות תחת בעלות צולבת, זהו מצב עם משמעות גבוהה מאד, שיכול לגרום לתנודות בעייתיות במדד.
ניתן לראות כי בשנים שבהן מדד תל אביב 100 גדל - גם הכלכלה הישראלית צמחה. הוא נעצר וירד רק בזמן המשבר הכלכלי העולמי ב2008, וכאשר היה נראה שישראל לא נקלעה אליו - הוא שב ועלה, ממש כמו הכלכלה עצמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה