יום שבת, 18 במאי 2013

מאובנים

מה הם מאובנים?

מאובנים הם תוצריהם של בעלי חיים שחיו לפני עשרות ומאות מיליונים של שנים. ישנם כמה תהליכי התאבנות אפשריים, כאשר תכונות משותפות לכולם:
·         מקור המאובנים אינו יחיד, וכולל: חרקים, זוחלים, בעלי חיים ימיים, פטריות ומיקרובים, צמחים ועוד.
·         מדובר בתהליך איטי מאוד, בסדור גודל של אלפי שנים לפחות, בעוד שגילם של סוגי מאובנים הוא בסדר גודל של מיליוני שנים.
·         רוב רובם של המאובנים אינם עשויים מהחומר המקורי ממנו נוצרו, זאת אומרת, אשר מהם הורכבו האורגניזמים החיים לפי מיליונים רבים של שנים.
מאובנים מחליפים בתהליך איטי את התוצר שהיה פעם חי (או: את התוצר האורגני) במינרלים שאינם אורגנים (מינרלים אנאורגניים), או בגבישים (קריסטלים). 

על תהליכי התאבנות

כל עצם יכול להתאבן בסופו של דבר אבל לרוב מדובר בחלקים הקשים יחסית שהופכים להיות מאובנים: שיניים, ציפורניים, עצמות. מאובנים מעניקים הזדמנות לחקור את התפתחותו של כדור הארץ החל מזמן שחרותו. מדובר גם על מחקר של יצוריים מיקרוניים שחיו פה לפני מיליונים רבים של שנים וגם על מחקר של יצורי ענק שנכחדו מזמן: דינוזאורים ועוד.
ישנם כמה תהליכי יצירת מאובנים. תהליכים אלו קשורים לא רק להרכבו של התוצר המתאבן, אלא גם לתנאי הסביבה אשר שררו באותה תקופה אשר בה נקבר אותו בעל החיים המאובן בסופו של דבר. לאחר קבורה ושמירה בעומק האדמה. מים ומינרלים מחלחלים פנימה כאשר המינרלים מחליפים אט אט את האורגנים של התוצר. לחצים סביביתיים מאפשרים התאבנות ושמירה של התוצר החדש ובמהלך הזמן הופכים לאבן. עקב צורת ההתאבנות, מאובנים נמצאים בסוגי סלעים ספציפיים הכוללים סאנסדטון, ליימסטון, סלייטסטון, צדפים ואבני בוץ.

 איסוף מאובנים

איסוף מאובנים נפוץ בכל העולם ומשמש כתחביב לרבים היוצאים לאזורים בהם ידוע כי ניתן למצוא מאובנים. בחלק מהמדינות המאובנים שמורים ואיסופם אסור על פי חוק 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה