יום שבת, 11 במאי 2013

סוגים שונים של מניות



מניה היא בעצם חלק מבעלות על חברה מסויימת. הבעלות על החברה מחולקת למספר מניות שכל אחת מהן מכילה את הערך היחסי של ערך החברה הכולל. המחזיקים במניות הם בעלי החברה ולהם מותר לקבל החלטות בנוגע להתנהלותה של החברה. מחזיקי מניות אלה מקבלים גם רווחים מן החברה (אשר נקראים דיבידנדים), כאשר החברה נמצאת בתקופה של רווחים. בנוסף לכך ניתן לסחור במניה בבורסה כנייר ערך לכל דבר, ומחיר המניה נקבע לא מעט כתוצאה מההיצע והביקוש שלה בשוק.
סוגי מניות שונים אשר נסחרות
מניות מתחלקות לסוגים שונים למרות שכולן מהוות תעודת בעלות על חלק מן החברה. סוגי המניות העיקריות הם:
מניות בכורה - אלה מניות עם זכויות יתר על פני מניות רגילות אחרות. על פי רוב הן מוחזקות על ידי מייסדי החברה והן באות לידי ביטוי בהחזר ההון בעת פירוק החברה וזכות ראשונים לקבלת דיבידנדים תוך ויתור על זכות הצבעה באסיפה של בעלי המניות.
מניות רגילות – מניות אלה הן מסוג המניות אשר מקנות זכות הצבעה, זכות לקבלת דיבידנדים והזכות לקבל את הערך היחסי מנכסי החברה בעת פירוקה ביום מן הימים.
מניות הצבעה – מניות אלה הן מניות אשר מקנות לבעליהן את זכות ההצבעה באסיפה של בעלי המניות, אך הן אינן מקנות לקבל את חלקן היחסי בעת הפירוק של החברה, אם זה יקרה.


איפה קונים ומוכרים מניות?
את המניות מוכרים וקונים בבורסה לניירות ערך אשר היא זירת המסחר לניירות ערך מסוג מניות. כל חברה אשר מעוניינת בכך יכולה להנפיק את מניותיה לציבור (או רק חלק מהן לצורך הענין) והכסף תמורתן מגיע לבעלי המניות אשר וויתרו על חלקם. המניות אשר נרכשו ביום ההנפקה הופכות למוצר פיננסי לכל דבר, וניתן מרגע זה ואילך בעצם לסחור בהן ללא כל מגבלות מיוחדות כאלה ואחרות. את מימוש הרווחים ממניות עושים בשתי צורות – האחת היא מכירת המניה בבורסה כאשר המחיר של המניה גבוה ממחיר הרכישה, והשניה היא בצורת דיבידנדים אשר מחולקים על ידי החברה לבעליה בכל שנה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה