יום ראשון, 19 במאי 2013

מניית כיל



השינויים הצפויים עבור מניית כיל
אין זה סוד, כי כל מי שעוקב בשבועות האחרונים אחרי הידיעות והחדשות על חברת כימיקלים לישראל (או בקיצור - כיל) מבין כי אפשר שהמניה תעבור שינויים שונים בעתיד לבוא. כמובן שכל שינוי של מניית כיל יכול להשפיע על כלל שוק ההון הישראלי, ללא כל עוררין על כך, שכן מדובר על אחת החברות הגדולות והעשירות ביותר אשר נסחרת כיום בבורסה. יחד עם זאת, מבלי להתחייב לשינוי כזה או אחר, חשוב לשים לב לשני תהליכים מרכזיים מאד אשר עוברים על החברה בשבועות האחרונים, ועל ידי כך להבין גם מדוע המניה משתנה.

הרכישה של חברת פוטאש
לפני מספר שבועות, הטילה חברת פוטאש הקנדית פצצה של ממש. החברה, אשר כבר שולטת על 13% משווי כיל, הודיעה כי היא מעוניינת לקנות למעשה את החברה כולה. הדבר הוטל כפצצה של ממש, שכן שר האוצר לפיד כבר הצהיר כי הוא יסרב לאשר עסקה בסדר גודל כזה, וזאת עקב שליטתה של כיל על משאבים לאומיים חשובים בתוך ישראל כמו מפעלי ים המלח. עם זאת, שר האוצר הקנדי הרגיע לאחרונה את הרוחות והצהיר כי ישראל חופשיה להחליט מה תעשה החברה.


 
אז האם היא תימכר או לא?
כל מי שמעוניין לקנות או למכור את מניית כיל עוקב בדריכות אחרי התהליכים מול חברת פוטאש. מדובר על חברה ענקית אשר עוסקת בתחום הכימיקלים השונים. יש לציין כי פוטאש עצמה כמעט ונמכרה לחברות אוסטרליות לפני כ3 שנים כשהממשלה הקנדית בעצמה סיכלה את המהלך, לכן, אפשר שכעת הקנדים אינם לוחצים כל מכירת כיל, מתוך ההבנה כי לכל מדינה יש אינטרס משלה להגן על חברות גדולות.

ומה עם כריית הפוספטים?
עוד דבר שיכול להשפיע על מניית כיל הוא רצונה לכרות פוספטים באור הנגב ולהקים לכך מפעל. לכאורה, הדבר היה צריך להעלות את השווי של מניית כיל. בפועל, חשוב לציין כי בערד מתארגנת מחאה נמרצת של התושבים וקיים לחץ של השלטון המקומי למנוע זאת, ולכן יש לעקוב אחרי הדיווחים השונים, ולראות מה תהיה החלטת הממשלה בנדון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה